ТВОРЧИЙ ДОРОБОК ВЧИТЕЛЯ

















Диктант-щодня
Збірник диктантів з української мови для 2 класу

Підготувала
Лукаш Л. І. - вчитель вищої категорії Оснягівської ЗОШ І ступеня Гадяцької районної ради Полтавської області



Посібник містить слова, словосполучення, окремі речення, а також художні й публіцистичні тексти для диктантів. Контрольні диктанти різні за складністю. Тексти дібрані так, щоб своїм змістом розширювали кругозір школярів, збагачували їх словниковий запас. Матеріал розміщений відповідно до програми з української мови для 2 класу.



ЗМІСТ
1.     Передмова
2.     Словникові диктанти
3.     Попереджувальні та пояснювальні диктанти
4.     Самодиктанти
5.     Творчі диктанти
6.     Вільні диктанти
7.     Контрольні диктанти



Передмова
         Диктант – письмо на слух; вчитель диктує цілий текст, або речення, або окремі слова; учні, прослухавши, пишуть. В основі диктанту, на відміну від списування, лежить слухове сприйняття. А так як наш правопис не завжди визначається вимовою, то диктант вимагає застосування відповідних орфографічних правил.
         Система навчальних диктантів сприяє формуванню у школярів орфографічної чуткості і зіркості, творчого ставлення до процесу письма.
         Дібрані в збірнику тексти диктантів відповідають програмним вимогам з української мови для 2 класу. Вони містять орфограми на вже вивчені правила. Наявність у тексті слів на ще не опрацьовані правила вимагає попереднього їх запису на дошці, аналізу вимови і написання. У текстах такі слова виділено курсивом.
         Диктанти кожного виду у збірнику розподілені за темами. Для звязних текстів диктантів використано уривки з творів дитячих письменників, частково подано ряд текстів, створених самим автором, оскільки можливості використання для диктантів літературного матеріалу обмежені.
         До кожної теми подано ряд текстів для навчальних і контрольних диктантів, які вчитель може використати з урахуванням мети уроку, етапу та ступеня підготовленості дітей.










Словникові диктанти
Повторення вивченого у 1 класі
1. Україна, Батьківщина, Вітчизна, герб, гімн, прапор, кордон, закон, столиця, Київ.
2. Лелека, чайка, сонце, вересень, горобець, пальчик, гайнули, полька, байрак, сонечко, зайчик.
3. Ґудзик, дзеркало, джерело, джем, кукурудза, ходжу, саджаю, щука, хрущ, щедрий.
4. Федір, хвіртка, фазан, фонтан, фарби, хвіст, фільм, хворіти, жираф, фрукти, футбол, Марфа.
5. Бойовий, льотчик, гайок, сльози, тьохкає, знайомитись, пеньок, трьох, рульовий, льон, район, сьогодні.

Мова і мовлення
6. Спасибі, дякую, прошу, на здоровя, будь ласка, перепрошую, доброго дня, до побачення, до зустрічі, привіт.
7. Батьку, дочко, синку, мамо, лелеко, дідусю, котику, Васильку, Маринко, Україно, Києве.

Текст
8. М’ята, в’яжу, б’є, п’ять, п’ятниця, солов’ї, пам’ятник, пір’я, черв’як, здоров’я, в’юн, любов’ю.
9. Бабуся, зайшла, автобус, Петрик, підводитись, місце, старенька, будь ласка, дякую.

Речення
10. Земля, зірка, місяць, небо, планета, сонце, сузір’я, материк, печера, гора, пустеля, рівчак.
11. Буран, буря, буревій, веселка, вир, вихор, дощ, злива, завірюха, мряка, луна, метелиця.

Слово
12. Сніг, сутінки, ураган, хвиля, хуртовина, паморозь, ожеледиця, ялинка, сніжинка, свято, січень, Різдво.
13. Добрий, лагідний, веселий, дрімучий, високий, широка, тонка, велике, широке, рідкий, тихо.
14. Йти, ходити, крокувати, плентатись, сновигати, чалапати, шкандибати, швендяти, тупцювати.

Корінь слова. Спільнокореневі слова
15. Ніч, ліс, день, дуб, зелень, стіл, піч, сир, луг, кущ, лис.
16. Земля, кора, мова, село, море, поля, риба, сіно, дуби, лози.

Звуки і букви. Склад. Наголос
17. Літо, ніжне, пісня, полиця, лілія, літає, синіє, фартух, сяє, дядько.
18. Ясочка, поїде, поясок, сяє, юний, любить, девять. Маряна, Демян, ім’я.
19. Верба, гриби, степи, сичі, тепло, глибокий, синіє, перо, весло, крило, село.
20. Живе, веснянка, димок, питати, медівник, зимовий, швиденько, зерно, сестра, широкий.
21. Ведмідь, вересень, виразно, герой, диктант, диван, дитина, лимон, медаль, метро, неділя, редиска, цибуля, четвер, ясен.
22. Джмелик, ходжу, бджола, дзенькає, дзвінок, дзеркальний, дзвінко, дзюрчить, дзига, народження.
23. Казка, швидкий, посадка, зубки, шубка, стежка, важкий, ложка, доріжка, ягідка.
24. Лось, тополя, Батьківщина, осінь, олень, заєць, пень, апельсин, учителька, дідусь.
25. Читання, плаття, стаття, волосся, обличчя, суддя, узлісся, гілля, провалля, коріння.
26. Полум’я, пов’язка, солов’ї, реп’ях, б’ють, м’яч, п’ятниця, розіб’єш, солом’яний, пам’ять, п’є. 

Попереджувальні та пояснювальні диктанти.

Повторення вивченого у 1 класі
1. Ми живемо на Україні. Ми дуже любимо свою Батьківщину. Київ – її столиця. Це дуже красиве місто.
2. На городі дозріли огірки, помідори, гарбузи. Івась зібрав огірки, а мама засолила на зиму. Маринка зірвала виноград. Буде смачний сік.
3. Праця людину годує, а лінь – марнує. Щасливою і красивою людина в праці стає. Бджола мала, а й та працює. Хто не робить, той не їсть.

Мова і мовлення
4. Зацвіли лісові дзвіночки. У кожній пелюсточці – маленький молоточок. Повіяв вітер. Молоточок доторкнувся до пелюсточки й дзвонить. Дзвін лине над лісом. (За В. Сухомлинським)
5. Оленка захворіла. Їй довелося пропустити багато уроків. Друзі ходили до Оленки. Вони допомагали їй готувати домашні завдання. Дівчинка не відстала від класу.

Текст
6. Білочка живе у лісі. У неї пухнаста руда шубка. Вона легко стрибає з дерева на дерево. Звірятко любить поласувати ялинковими та сосновими шишками.
7. Вечір. Сонечко поволі сідає за гору. Останні його промінці ковзнули по верхівках сосон. Затих ліс. Принишкло все навкруги. Скоро місяць випливе на безкрає нічне небо.

Речення
8. Діти гуртом пішли на луг. Дівчатка збирали квіти. Хлопчики розчистили джерельце та обклали його камінням. Катруся повісила на стовпці кухлик. Буде тепер де напитися у спеку.
9. Хто з хлопчиків не мріє стати льотчиком? Ця професія дуже цікава. Щоб водити під хмарами літаки, треба старанно вчитися, бути сильним і сміливим.
10. Шануйте кожну крихту хліба! Без хліба немає життя. Є хліб – буде пісня. Запамятайте: хліб всьому голова.

Слово
11. Джерельце вслухалось у мудрі слова. Все кізку заспраглу воно напува. Сюди завертали і лосі, й зайці. І сонце купало свої промінці.
12. Прислівя
      Чесна праця – наше багатство. Міцну дружбу і сокирою не розрубаєш. Хто працює, той щасливий. Мала крапля великий камінь руйнує. Грім гучний, а дощик малий.
13. Загадки
      Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай. (Трактор) Стукотить, грюкотить, мов сто коней біжить. (Поїзд) Хто на собі свою хатку носить? (Черепаха)

Службові слова в реченні
14. Узяв дід ріпку за чуб. Баба діда за сорочку. Дочка бабу – за торочку. Промучилися увесь день, а ріпка сидить у землі, як пень.

Звуки і букви. Склад. Наголос
15. Собор Софії у Києві було збудовано за часів князя Ярослава Мудрого. Він зачаровує своєю красою і неповторністю.
16. Ось сплеснула у прозорій воді рибка. Блиснула проти сонця та й сховалась. Попливла у своїх риб’ячих справа. Зашуміла буйним гіллям верба. Вона прикрила річку від пекучого сонця. (Л. Письменна)
17. Сонце сіло. Погасла вечірня зоря. У вікнах заблищало світло. Над селом спускалася ніч.

18. До рідного краю князі привели
      дружину з тяжкого походу.
      Припавши до берега, вої пили
      цілющу дніпровськую воду.
                            (Ю. Кругляк)
19. Жива вода дає життя
      всьому живому в світі.
      Якщо живе жива вода,
      тоді земля у квіті.
                            (Л. Забашта)
20. За селом простяглося широке поле. Його щойно зорали і засіяли пшеницею. Пройшов теплий дощик. Із землі виглянули перші зелені паростки. Буде гарний урожай.
21. Ішов дід по лісу і загубив рукавичку. Аж ось вибігла на стежку прудка мишка. Побачила рукавичку і швидко залізла в неї. Стрибає по сніжку жаба. І їй захотілося до мишки. Прибіг до рукавички зайчик.
22. Наша Оля – трудівниця. Вона любить працювати. Оля залюбки миє посуд. Часто допомагає мамі в хатніх справах.  Дівчинка добре вчиться у школі. У вільний час Оля шиє лялькам одяг. 

Самодиктанти

1. Край берега, у затишку,
    привязані човни;
    а три верби схилилися,
    мов журяться вони
                   (Л. Глібов)
2. Море полумям горить,
    Кит проснувся  й кричить:
   - Ой, рятуйте! Поспішайте!
   Синє море заливайте!
                            (К. Чуковський)
3. Із-під криги, із-під льоду
    гонить хвиля воду.
    Нема роду переводу
   та й не буде зроду.
                            (М. Петренко)
4. Грає море зелене,
    тихий день догора.
    Дорогими для мене
    стали схили Дніпра.
                            (Д. Луценко)
5. Дивлюся, аж світає,
   край неба палає,
   соловейко в темнім гаї
   сонце зустрічає.
                            (Т. Шевченко)
6. Біжать стежки до гаю –
    на захід і на схід.
    Біжать до водограю
    і кличуть нас у світ.
                            (М. Сингаївський)
7. Чималий у яру ставок,
    зелений по горі садок,
    і верби, і тополі,
    і вітряки на полі.
                            (Т. Шевченко)
8. На білих конях віхола
    в село моє заїхала.
    Село дзвенить копитами,
    снігами-оксамитами.
                            (С. Жупанин)

9. Завірюха-заметіль!..
    Сірі зайці звідусіль
    позбігались налетіли –
    й стали білі в заметілі.
                            (Є. Гуцало)
10. Листопад. Падолист.
      Тихий сад. Вітру свист.
      Ходить садом листопад,
      підміта чистенько сад.
                            (М. Сингаївський)
11. Ми пололи просо,
      розсипались роси.
      Де не подивись –
      бризь, роси, бризь.
                            (В. Швець)
12. Там у полі криниченька,
      а навколо пшениченька.
      Там женчики жали,
      золоті серпи мали.
                            (З народного)
13. Добре татові – у нього
      є сокира й пилка є,
      молотки, гвинти, гвіздочки,
      та мені він не дає.
                            (К. Перелісна)
14.  – Водичко, водичко,
       умий Олі личко,
       рожеве та біле,
       як яблучко спіле!
                            (Г. Демченко)

15. Гарна писанка у мене!
      Мабуть, кращої нема.
      Мама тільки помагала,
      малювала я ж сама.
                            (К. Перелісна)


Творчі диктанти.

Мова і мовлення
1. Записати слова у формі звертання:
Земля, брат, дідусь, мама, калина, Степанко, Тетянка, дощик, лікар, Маринка, тато.
2. Перебудуй розповідні речення у питальні, запиши:
Андрійко виконав усі домашні завдання. Наталя полила квіти. Брат написав листа. Котик хотів упіймати мишку.
3. Пошир речення другорядними членами:
Насунули хмари. Пішов дощ. Захиталися дерева. Ударив грім. Спалахнула блискавка. Шумить злива.

Слово
4. Замість слів, які відповідають на питання «хто?», доберіть і запишіть слова, які відповідають на питання «що?».
Садівник, тракторист, лікар, читач, пекар, школяр, льотчик, фермер, кухар, бульдозерист, робітник.
5. Записати відповіді на запитання.
Хто пасе овець? Хто дає людям молоко? Хто доглядає ліс? Хто взимку спить у барлозі? Що купив Іванко? Хто стереже дім? Що подарувала Олеся братові? Що перевірила вчителька?
6. Дібрати ознаку до назви предмета і записати:
Сніг (який?)…, вугілля, зима, вітер, сметана, лимон, дерево, кущ, квітка, день, хлопчик, батько.
7. Дібрати протилежні за значенням слова:
Легкий, рівний, чорний, добрий, гарячий, вузький, довгий, світлий, кислий, далекий, низький.
8. Записати, як хто пересувається.
Жаба (що робить?)…, кінь, риба, орел, гадюка, машина, хлопець.
9. Підібрати та записати слова, протилежні за значенням:
Зайти –                                                                         говорити –
сміятися –                                                                    піднімати –
згадати –                                                                     прибирати –
засунути –                                                                   сваритися –
дозволити –                                                                 розсипати –
стояти –                                                                       знайти – 

10 Записати повні відповіді на запитання, підкреслити службові слова
Де працює тато?
Де навчаються діти?
Де живе білочка?
Де ростуть кущі смородини?
Де проходить урок?

Корінь слова. Спільнокореневі слова
11. Дібрати та записати спільнокореневі слова до слів:
маляр –                                                                                 хвилястий –
річка –                                                                                  хвороба –
рушник –                                                                               дощовий –
маля –                                                                                   весняний –
ревун –                                                                                 дівчачий –
слух –                                                                                   мамин –

Звуки і букви. Склад. Наголос
12. Змінити слова за зразком:
корінці – корінець                                             стільці –
місяці –                                                              камінці –
кінці –                                                                хлопці –
горобці –                                                           зайці –


13. Закінчити речення:
Вдень світить сонце, а вночі - … (місяць)
Сходить сонце і народжується новий … (день)
Чабан у горах випасає … (овець)

14. Змінити і записати слова за зразком:
вуглина – вугілля;
промінь –
колос –
насінина –
гілка –
волосина –
корінь –


Вибіркові
Мова і мовлення

1. Виписати слова, вжиті у формі звертання.

       Лисичка кличе Журавля до себе в гості.
       -  Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу.
Прийшов журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тонесенько по тарілці і припрошує:
       - Призволяйся, лебедику, не погордуй.
Журавель стук, стук дзьобом – нічого не спіймав. А Лисичка тим часом кашку всю і з’їла:
       - Вибачай, кумочку, більше не маю чим угощати.
       - Спасибі й за те, Лисичко, - пісним голосом мовить Журавель.
                                                                                 ( За І. Франком )
Слово

2. Виписати слова - назви  предметів.

а) Другого дня приходить Лисичка, а Журавель наварив мяса, буряків, квасольки, картопельки. Покришив, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
                                                                              ( За І. Франком )

б) Любіть Україну, як сонце, любіть,
    як вітер, як трави, як води…
    в годину щасливу і в радості мить,
    любіть у годину негоди.
                                        ( В. Сосюра )

в)   Лікарня в зоопарку!                   і цапа бородатого,
      Для кого тут вона?                        ведмедя й кабана,
      Лікують тут цесарку,                    жирафу і єнота,
      пінгвіна і слона,                             верблюда й бегемота, -
      і оленя рогатого,                            і це не дивина!
                                                                    ( Д. Білоус )



1.     Виписати слова – назви ознак предметів.

а)  Красива осінь вишиває клени
     червоним, жовтим, срібним, золотим!
     А листя просить:
                 - Виший нас зеленим!
     Ми ще побудем, ще не облетим.
                                                 ( Л. Костенко )

б)    Був прозорий свіжий ранок, омитий ще з ночі рясним дощем. Поспішно танули на зігрітій синяві останні хмарки. По квітучій, святково оздобленій росою землі безшумно гуляло ласкаве сонце.
                                                                                    ( За Л. Ляшенком )

в)   Насипало у лісі багато пухкого білого снігу. А лісові тварини не бояться снігу і морозу. Одяглися в тепле хутро звірки, в густий пух пташки. Вони гуляють та шукають собі їжу.
                                                                                     ( О. Копиленко )

г)    Налетіла птаха біла,
       розпустила білі крила.
       Біло, біло стало всюди,
       Білі житла, білі люди,
       Біле плетиво доріг…
       Випав білий, білий сніг.
                                      ( В. Войтович )

д)   Задзвонив синенький дзвоник
      на стеблі.
      Поскакав зелений коник
      по землі.
      Розправляв малі крилята,
      паче птах,
      Він казки поніс малятам
      по світах.
                                    ( Т. Коломієць )


4.  Виписати слова – назви дій предметів.

а)   Бачить – не бачить,                          правди навчає;             
      чути – не чує,                                    іноді бреше,
      мовчки говорить,                              всіх звеселяє.
      дуже мудрує.                                     Люба розмова, -
      Часом захоче -                                   будемо, діти,
                                           з нею довіку
                                          жити – дружити.
                                                          ( Л. Глібов )

            б)   Тільки тупну я ногою,
                  тільки крикну:
                           - Воювать! -
                  У кімнату цю юрбою
                   умивальники влетять
                   і загавкають, завиють,
                   заскрегочуть, завищать,
                   і брудного замазуру
                   всі ухоплять чим скоріш,
                   просто в річку,
                   просто в річку
                   з головою полетиш!
                                            ( К. Чуковський )


              в)   В мене голочка слухняна,                  Вміє голка вишивати,
                     день у день працює зрана,                 вміє голка церувати,
                     щоб квітки на рукаві                          підрубити фартушок,
                     зацвітали, мов живі.                           Помережить рушничок.
                                                                                               ( І. Кульська )

            
              г)    А на вітрі майоріють,
                     і лопочуть, і зоріють,
                     рвійно рвуться догори –
                     синьо – жовті прапори –
                     українські прапори!
                                           ( М. Щербак )


Корінь слова


  5. Виписати спільнокореневі слова.
           
               а)    Стежка в поле лине,
                      й нас туди веде.
                      Ти, моя стежино,
                      Не губись ніде.
                      Стежечко, стежинко,
                      Рідне стеженя.
                      Скільки тут ступало
                      босих ноженят!    
                                           ( М. Томенко )


               б)  Мала мама одинця,
                    одинця – мазунця.
                    Мамі з ним була біда:
                    одинець був вереда.
                    Вереда вередував,
                    всім спокою не давав.
                                                ( Г. Бойко )

              в)   Курличі курличуть,
                    курличаток кличуть:
                    курли, курли, курличеньки,
                    до річеньки, до річеньки.
                                               ( Г. Бойко ) 


               г)  Став царя він лоскотати,
                    а Плаксій став реготати.
                    Так сміявся – заливався,
                    Аж від реготу качався.
                                               ( В. Симоненко )


Звуки і букви

      6. Виписати слова з буквосполученнями дз, дж


                   Дзюрчить веселе джерельце,
                   збираються пташата.
                   Як у маленьке дзеркальце,
                   вдивляються дівчата.
                                                      ( Б. Пилат )

                  - Ведмедику – ледащо,
                    вліз на пасіку нащо?
                 - Буду джмеликом дзижчати,
                   буду мед куштувати.

7. Виписати слова, у яких букви я, ю. є, ї позначають по два звуки.

            Гаї шумлять –                         Милуюся - дивуюся
            я слухаю.                                 чого душі моїй
            Хмарки біжать –                     так весело.
            милуюся.                                          ( П. Тичина )



          Висунувши кінчик язика,
          до плеча схиляючи голівку,
          мов стеблинка навесні гнучка,
          ти щось пишеш, юна чорнобривко.
                                                (М. Рильський )


Вільні

Мова і мовлення

1. Тато подарував Юркові їжака. Все тіло маленького звірятка покрите гострими колючками. Котик хотів погратися з їжаком. Мурчик поколов собі лапки.

2. Семенко захворів. До хворого прийшли Ігор та Наталя. Однокласники принесли домашнє завдання. Друзі допомогли розвязати задачу.

3. Наше село дуже красиве. Від його центра у різні кінці йдуть пять вулиць. На площі стоїть памятник Невідомому солдату. Поруч цвітуть квіти. Дівчатка і хлопчики з радістю доглядають за ними.


Текст

4.Бабуся купила онукам хомяка. Біленький, тепленький, з червоними очицями. Ротик -  наче бантик. І такий уже спритний! Діти назвали його Хомкою.

 5.-Зашелестіла золотим вбранням осінь. Замрячіла тривалими дощами, прихолодила   першими морозами. Скоро подмуть холодні вітри. Затягнуться кригою калюжі. Поля вкриються білою скатертиною.


6.-Ліс здавна служить людині. Він дає матеріал для будівель. З дерева виготовляють папір і меблі. У лісі люди збирають гриби і ягоди. Потрібно любити і оберігати ліси. 


Речення

7.  Ви любите читати? Що вам подобається більше: казки, вірші чи оповідання? Ви читаєте вголос чи мовчки? Ви уявляли себе хоч раз диктором телебачення? Спробуйте читати, як він.

8.  Шануйте кожну крихту хліба! Не кидайте його на підлогу! Не топчіть! Це великий гріх. Памятайте, скільки людей працювало, щоб він був у вас на столі. Бережіть його!

9. Розбудили мене сьогодні серед ночі гуси. Вони у нас у сараї ночують. І чого це вони раптом почали гелготати? Хто їх наполохав? Я вийшов на подвіря. Подивився і нічого не побачив. Аж чую – у нічному небі дикі гуси летять. Так ось чому заметушились мої гуси!


Слово

10. Знайшов я у лісі білочку. Лапка у неї зламана була. Звірятко швидко виросло і стало зовсім ручним. Я приносив білочці горішки і насіннячко. Ми весело гралися разом. Та лапка зрослася і пора їй в ліс, додому!

11. Сонце всіяло річку веселими зайчиками. З того берега повіває веселим смоляним димком. Небо ясне – ні хмаринки. Вода хлюпає плоским днищем парома. Як гарно на річці!

12. Світило на дерево сонечко. Легкий вітерець гуляв між його гіллям. На
дереві шелестіло листя. В кудлатій білій кожушині за вікнами дрімає сад. Цвітуть в полях волошки сині. В гаях щебечуть соловї. ( І. Нехода )

13. Ми – другокласники. Дружно у нас живуть хлопчики і дівчатка. Всі старанно вчаться, люблять співати, танцювати, малювати. З охотою допомагають дорослим. Сьогодні ми пересадили кімнатні квіти. Будемо їх поливати і доглядати. Хай буде гарним наш клас.


Корінь слова


14. Настала зима. Під глибоким снігом спить земля. Сумно хитають гіллям дерева.
      Малий Сашко приїхав у село. З татком ходив до лісового озера. Там на деревяному місточку вони вудили линів. У лісі багато зимуючих птахів. На снігу видно сліди диких тварин. Цікаво Сашкові у селі взимку.

15. Холодний вітер жене важкі хмари. Вони пропливають над замерзлою вземлею.  Кілька днів тріщить лютий мороз. Льодом затягло озеро. А веселі снігурі яскравими кульками скачуть з дерева на дерево.

16. Діти дуже люблять мене. Я розповідаю їм про нашу славну Україну, її минуле і сучасне.
     Багато праці в мене вкладено дбайливими людськими руками. Лісоруби заготовляли ліс. З нього зробили для мене папір. Письменники писали оповідання і вірші. Художники малювали малюнки. У друкарні мене надрукували і зшили. Бережи мене! Я – твій вірний друг – книжка.


Звуки і букви

17. Ввечері мела хуртовина. Уночі раптом похолоднішало. Коли вранці зійшло сонце, все навколо змінилося. Світ під його променями засвітився, виблискуючи діамантами. На сніг стало боляче дивитися: так іскрився і сяяв він. А ще рипів і неначе виспівував веселу пісеньку під ногами за кожним кроком пішоходів.

18. Мороз свою майстерність витівника – художника показав на вікнах. За одну ніч розмалював він шибки дивовижними візерунками. Ось зявились видовжені листочки, орнаменти, казкові папороті. А на другий день – пальмові гілки та небачені в наших краях букети квітів.

19. Під міцною кригою застигли річки та озера. У казковій красі заснули бори та діброви. Глибокий зимовий спокій охопив природу. Та що це? У морозяній тиші чути то кришталевий дзвін, то тихе булькання. У глухому куточку лісу дзвенить незамерзле джерельце.

20. Був чудовий липневий день. Блакитне небо дихало на землю теплом. Вітер доносив із степу пахощі стиглого зерна.
     Раптом над горизонтом нависла чорна хмара. Вона швидко наближалась. І ось до землі летять перші дощові краплини. Після них широкою чарівною музикою зашуміла злива.


Контрольні

Повторення вивченого у 1 класі

1. Прийшов Данилко до річки рибу ловити. Сів коло мосту. Скинув з голівки  брилик. Скрізь тихо, нікого нема. Закинув Данилко у воду вудку. Чекає, чи зловиться рибка. ( За М. Коцюбинським )  ( 26 слів )
                                                                                          

2. Весело продзвенів шкільний дзвінок. Закінчилися уроки у школярів. Діти поспішають додому. У Оленки новий гарний портфель. У ньому лежать пенал, альбом, фарби, книги та зошити. Дівчинка добре дбає про свої речі.
                                                                                           ( 31 слово)



Мова і мовлення

                                     3.     Осінь
  Надійшла осінь. Листя на деревах стало жовтіти і падати. Під ногами справжній різнобарвний килим. Ось налетів розбишака вітер. Підхопив листочки. І полетіли вони у повітрі, наче справжні метелики.  ( 29 слів )

                                     4. Білка
  Білка почала готуватись до зими. Вона збирала і сушила на сучках гриби. Носила насіння, жолуді та горіхи. Усе це ховала у своєму дуплі. Багато різної їжі запасла білка на зиму. ( 30 слів )
        
                                     5. Осінні клопоти
   Осінь. Заклопотано стрибає між гілками білка. Ще з літа дбає вона про зиму. Нанизує білочка на сухі гілки гриби. Носить стиглі жолуді. Шарудить сухими листочками. Схопить щось і швидко мчить до своєї комірчини.         ( За Ю. Старостенком )        ( 35 слів )

Текст

                                    6. Лісові знахідки
   Веселим ранком ти біжиш до лісу. Осінь стелить тобі під ноги мяке барвисте листя. Приємно шумлять  верхівки сосон і дубів. Придивись пильніше до сухих гілочок. Часто їхнє сплетіння нагадує  якусь лісову дивовижу.( 34 слова )

                                    7. Зимова казка
   У холодному повітрі жодного звуку. Тільки кружляють у веселому танку сніжинки. Ось вони піднялися високо вгору. А тепер ніби притиснулись до землі. Навкруги чути їхній тихесенький шепіт. ( 29 слів )

                                    8. Хліб
   Принесли хліб. На столі поклали. Пахучий, теплий ще. Із шкоринкою золотавою. Це від вогню позолота в нього. Та не тільки від вогню. Золоте зерно на борошно мололи. Золоті роботящі руки урожай доглянули й зібрали.   ( За Т. Коломієць ) ( 35 слів )

                             
Речення

                                   9. Прощання
   Тихого осіннього вечора на узліссі сіли відпочити журавлі. Вони летіли в теплий край. Сонце вже зайшло. Доведеться заночувати тут. Притулились журавлі до білокорої берези та й курличуть щось тихо-тихо.                           ( За В. Сухомлинським ) ( 31 слово )


                                  10. Ведмідь
   Готуються до зими лісові звірята. Ведмідь вишукує місце в глибокому яру. Назносить туди він листя. Буде сухо і мяко. Тут засне ведмідь аж до весни. Тепла шерсть захистить його від морозу. ( За К. Малицькою ) ( 32 слова )

                                   11. Вечір
    Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі. Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю.
( В. Сухомлинський )  ( 31 слово )

Слово

      12. Ось і зайшло сонце. Запалало небо на заході. Завтра буде вітер. Відблиск вечірньої заграви ліг на снігові замети. Мерехтять зорі. Сніг сіріє. Пташка ховається в гнізді. Зайчик сидить під кущем.                              ( В. Сухомлинський ) ( 30 слів )


      13.  Прийшла зима й засипала снігом поля і ліси, міста і села. Прийшов Дід Мороз і закував кригою ріки, ставки, озера. Дахи білі, земля біла, небо сіре. А з неба сніг сиплеться. Холодно, сумно. ( О. Леонтович ) ( 33 слова )


14. Святий Миколай
Іде святий Миколай полями й лугами. А за ним поспішають ангелики. Вони несуть дарунки для добрих та чемних дітей. Ходить Чудотворець по усіх усюдах. Роздає подарунки, потішає і благословляє всіх. ( І. Блажкевич) ( 32 слова )

Корінь слова

      14. Уже ліс і не жовтий. Уже він безлистий. Гуде потихеньку вгорі. Стоїть у тумані. Зима носить у синій пелені завірюху. Тільки дуби брунатні. Міцнолисті вони. Взимку шумітимуть дуби голим деревам про весну.( За Г. Тютюнником ) ( 32 слова )

      15. Дмухнула зима холодом. Затягли морози вікна льодовими візерунками. А люди затопили пічки.  Печуть собі млинці гарячі і  над зимою посміюються. Малі діти її не бояться. Катаються на ковзанах, у сніжки грають. ( За К. Ушинським ) ( 31 слово )

     16.  Сонце котилося вище й вище у небо. Розтанув сніг у грачиних гніздах. Щезли паморозки з гаю. Скинула зима кожуха. Підняла журавлині крила і майнула на озеро. Кликала птахів у гості. ( За М. Сингаївським )
( 30 слів )

Звуки і букви

                                  17. Весняний вітер
      Клен цілу зиму спав. Крізь сон він чув завивання хуртовини і тривожний крик чорного ворона. Холодний вітер гойдав його віти. Та ось одного сонячного ранку клен відчув тепло. Він прокинувся. То до нього прилинув весняний вітер. ( В. Сухомлинський ) ( 38 слів )

                                 18. Навіщо квіти
  Квіти допомагають людям у радості і смутку. Вони роблять наше життя гарним та милим. Саме квіти приносять нам привіт з весною. Вони -  веселі діти літа. А коли приходить осінь, тоді показується десь одна квіточка, щоб розвеселити сумного чоловіка, дати йому надію. ( 43 слова )

                                 19. Літній ранок
   Як гарно буває літнього ранку! Луки виблискують росяними краплинами, наче дорогими самоцвітами. Пташки випурхують зі своїх схованок. Легенькою пеленою здіймається туман над рікою. А гори під яскравим сонячним промінням вкриваються позолотою і блиском. ( Марко Вовчок )
( 35 слів )

Повторення вивченого за рік

                                20. Літній день
     Блакитне небо дихало на землю теплом. Половіли жита і вилискували на сонці. Червоніло ціле море колосків пшениці. Долиною повилась річечка, наче хто кинув нову стрічку на зелену траву. Тихо навкруги. Тільки цвіркун цвіркоче в житі. ( За М. Коцюбинським ) ( 37 слів )


                                21. Літній вечір
    Надійшов теплий тихий рожевий літній вечір. Ось гаснуть уже останні промені сонця. Землю поволі обгортає нічна пітьма і прохолода. Небо вкривається безліччю зірок. Згодом і місяць випливає над обрієм. Тихе плесо ріки відбиває в собі всю небесну далечінь. ( Марко Вовчок ) ( 40 слів)


                               22. Чудесний цвіт
   У пахучих квіточках липи блищали росинки солодкого нектару. Притих вітер, щоб не заважати бджолам. Перехожі вслухалися в дружне гудіння. Вони сповільнювали ходу і вдихали чудодійний аромат липового цвіту.
А липа стояла горда за свій чудесний цвіт. ( За Г. Демченко ) ( 38 слів )



                                        23. У полі
   Визолотило сонце лани. Скрізь розпросторився густий гарячий дух стиглої пашні.
   Денисків тато і днює і ночує в полі. Він у комбайнерів за бригадира. Роботи в нього – непочатий край.
   Дениско дуже скучає за татком. Тож відпроситься у домашніх, осідлає замість коня довгу лозину – й біжка на лан.( А. Григорук ) ( 48 слів)

                    
                           Календарне планування для 1 класу НУШ

Орієнтовне календарно-тематичне планування
інтегрованого курсу

«Я досліджую світ»
(за підручником Н.М.Бібік, Г.П. Бондарчук)
1 клас (Частина 1)
3 год/тиждень
№ з/п
Тема уроку
Дата
Прим.
1.      
Моя країна – Україна, а я – її дитина. Звідки ти? Якого ти роду?

с. 4-5
2.      
Символи держави – прапор, герб, гімн. Що це означає – «урочиста пісня?»

с. 6-7
3.      
Хто ти? Щоб не забувати, як кожного звати…

с. 8
4.      
Хто ти? Будемо знайомі! Виготовлення бейджа

с. 9
5.      
Дорога до школи. Як же безпечно добратись до школи, щоб у біду не потрапить ніколи? Правила безпечного руху

с. 10-11
6.      
Тут я вчуся. Напрацювання правил та впровадження рутин

с. 12
7.      
Безпека в школі. Що варто дізнатись, щоб безпечно навчатись? Повторення правил та рутин

с. 13
8.      
Для чого ходять у школу? Що потрібно нам дізнатись, щоб з цікавістю навчатись? «Хіба цього навчають в школі?» За Л.Камінським

с. 14-15
9.      
З чого складається світ? Що оточує мене?

с. 16
10.          
Жива і нежива природа. Що в природі створила людина?

с. 17
11.          
Як упізнати осінь? Створюємо «Книжку Осені».

с. 18-19
12.          
Рослини восени. Спостереженняза особливостями сезонних змін у природі

с. 20
13.          
Рослини восени (продовження). Конструювання з природного матеріалу

с. 21
14.          
На прогулянці будемо обережними! Як здоровими бути й небезпек оминути? Припускаємо - сперечаємось.

с. 22-23
15.          
Тварини восени. Чому до зими потрібно готуватись? Як тварини до зими готуються?

с. 24-25
16.          
Осінні турботи людей. Чому осінь – «гаряча пора»?

с. 26
17.          
Осінні турботи людей. У чому йти на прогулянку в дощову погоду? Гарний одяг – чи завжди зручний?

с. 27
18.          
Хто що робить? Вивчаємо професії

с. 28
19.          
Хто що робить? Професії твоїх батьків. Чому дорослим бути – це цікаво? Ким Я хочу стати?

с. 29
20.          
Хто працює в школі? Хто ще, окрім учителя/-льки, працює в нашій школі?

с. 30-31
21.          
День школяра. Як правильно його спланувати?

с. 32
22.          
Стій, сиди, ходи, носи – правильно.  Чому здоров’я – це найважливіше?

с. 33
23.          
Що потрібно для навчання? Про що може розказати шкільний портфель?

с. 34
24.          
Що потрібно для навчання? Куди загублені речі ховаються?

с. 35
25.          
Чим я пізнаю світ? Дотики. Що можна впізнати на дотик?

с. 36
26.          
Чим я пізнаю світ? Дотики (Продовження). Хто на долоньках живе?

с. 37
27.          
Чим я пізнаю світ? Мої очі. Чому важливо зберігати зір?

с. 38-39
28.          
Чим я пізнаю світ? У світі незвичайних звуків. Чим я чую?

с. 40-41
29.          
Чим я пізнаю світ? Смаки

с. 42
30.          
Чим я пізнаю світ? Запахи

с. 43
31.          
Чим я пізнаю світ? Для чого нам зуби?

с. 44-45
32.          
У природі все пов’язане. Чи всі тварини і рослини потрібні на Землі? Припускаємо – сперечаємось.

с. 46-47
33.          
Сонце. Чи всьому живому потрібно? Досліджуємо вплив світла

с. 48
34.          
Сонце (Продовження).  Куди вночі сонечко ховається?

с. 49
35.          
Повітря. Як це працює? Припускаємо – сперечаємось. Незвичайні досліди: повітря і вода

с. 50
36.          
Повітря. Чому летить літак? Конструювання з паперу

с.51
37.          
Вода. Якою вона буває? Звідки хмарка воду набирає? Незвичайні досліди: куди цукор зникає?

с. 52
38.          
Вода. Чому її потрібно берегти?

с. 53
39.          
Ґрунт. Що потрібно рослині для розвитку?

с. 54
40.          
Ґрунт. Як насінина соняхом стала. Подорож маленької зернинки

с. 55
41.          
Рослини. Світ природи розмаїтий… Які бувають рослини?Де вони ростуть?

с. 56
42.          
Рослини. Хто доглядає за рослинами та хто їх знищує? Збережемо природу разом

с. 57
43.          
Тварини. Які тварини живуть на Землі?

с. 58
44.          
Тварини. Жива та нежива природа. Міркуємо, повторюємо, аналізуємо.

с. 59
45.          
Свійські тварини. Тварини-помічники. Які з них нам знайомі?

с.60
46.          
Свійські тварини. Навчальний проект «Тварини, які завжди поруч…»

-
47.          
Свійські тварини. Навчальний проект «Тварини, які завжди поруч…». ( Продовження)

-
48.          
Підсумковий урок за семестр

-


Календарно-тематичне  планування уроків мистецтва у 1 класі до підручника «Мистецтво»
(2 год. на тиждень)
уроку
Дата
Зміст уроків
з образотворчого мистецтва
Зміст уроків
з музичного мистецтва


1 семестр

1


2

Тема 1. Здрастуй, школо!
Мистецтво, образотворче мистецтво митець, лінія.
СМ: М.Вітт «Друзі», скульптура у парку м. Харків.
ХТД: Зображення чарівної мистецької стежинки (акварель, фломастери, олівці).
Музика; музичні звуки; пісня.
СМ: В.-А. Моцарт. «Маленька нічна серенада» (1 ч.); муз. І. Кириліної,
сл. П. Воронька «Засмутилось кошеня». ХТД: «Перший дзвоник» сл. і муз.
Н. Май – розучування; інструментальне музикування (трикутник).

3


4

Тема 2. Ми – учні чарівниці Гармонії
Форма предмета (прямокутник, трикутник, круг), прості форми. СМ: фотографії шкіл.
ХТД: Зображення школи чарівниці Гармонії (кольоровий папір, аплікація).
Мелодія.
СМ: В. Подвала. «Музичні загадки». ХТД: «Перший дзвоник» сл. і муз.
Н. Май – виконання з рухами; вокальна імпровізація.
М/ф «Маленький Моцарт».

5


6

Тема 3. Мої друзі – іграшки
Емоційне сприймання картин. Прості форми (повторення).
СМ: І.Шері «Безмежна уява», М.і І.Гармаш «Обійми з Мінні».
ХТД: Зображення улюбленої іграшки-друга (гуаш).
Композитор, виконавець. Будова пісні. Марш.
СМ: П. Чайковський «Хвороба ляльки»,
«Нова лялька», «Марш дерев’яних солдатиків» з «Дитячого альбому» ХТД: «Мушка лапки рахувала»
муз. А. Олєйникової сл. Т. Єфімова (укр. текст Л. Ратич) – розучування, виконання з рухами

7


8

Тема 4. Милуємося довкіллям
Довкілля, декор, орнамент. СМ: І.Брошкевич «Глечик», вишитий рушник (фрагмент).
ХТД ГР: Прикрашання куточка шкільного подвір’я орнаментом з природних матеріалів.
Високі й низькі звуки.
СМ: Е. Гріг «Пташка», Д. Шостакович
«Ведмідь».
ХТД: «Мушка лапки рахувала» муз. А. Олєйникової сл. Т. Єфімова (укр. текст Л. Ратич) - виконання з рухами; імпровізація на ДМІ.
М/ф «Ведмедик і той, що живе в річці»


Тема 5. Щедра осінь

9


10

Скульптура, прості об’ємні форми.
СМ: Р.Клірфілд «Вівтар дня подяки ІІІ», твори скульптури. ХТД: Ліплення овочів і фруктів – дарів осені (пластилін).
ГР: Викладення виліплених овочів і фруктів на картонній тарілці.
Гучні й тихі звуки (форте, піано).
СМ: М. Парцхаладзе «Осінній дощик», В. Косенко «Пасторальна»
ХТД: у.н.п. «Ходить гарбуз по городу» - інсценізація, виконання з рухами; музично-дидактична гра «Луна» (форте – піано).



Тема 6. Наша Батьківщина – рідна Україна

11


12

Основні та похідні кольори, палітра.
СМ: Й.Бокшай «Осінь золота». ХТД: Зображення осіннього краєвиду за допомогою тільки жовтої, червоної і синьої фарби (акварель; гуаш і кольоровий папір).
Ритм; танець; українські народні танці («Козачок», «Гопак»)
СМ: у.н.т. «Козачок», «Гопак» ХТД: «Ой заграйте, дударики» муз. А. Філіпенка, сл. В. Панченка – розучування.


Тема 7. Мистецькі професії

13


14

Художник, скульптор.
СМ: Б. Мазур «Кіт Пантелеймон», В.Єрко, ілюстрація, К.Ларссон
«Автопортрет за мольбертом». ХТД: Створення зображення шляхом домальовування лінії, цифри, літери (олівці,
фломастери).
Музикант, виконавець. Українські народні музичні інструменти (бандура, сопілка, скрипка); інструментальний супровід.
СМ: Награвання українських мелодій на бандурі, сопілці, скрипці тощо (на вибір учителя).
М/ф «Бременські музиканти»
ХТД: «Ой заграйте, дударики» муз. А.Філіпенка, сл. В.Панченка – виконання з рухами.


Тема 8. Мої захоплення

15


16

Художник, скульптор (повторення).
СМ: К.Зеллер «Риба-клоун», скульптура-рельєф «Риба». ХТД: Зображення рибки з пластиліну на картоні.
ГР: Створення колективної композиції-«акваріуму».
Презентація спільної роботи.
Довгі й короткі звуки. Знайомство з нотним записом; графічне зображення тривалості звуків.
СМ: К. Сен-Санс «Акваріум», «Лебідь». ХТД: «Кицю, кицю, де була?»
муз. І.Островерхого, сл. М.Пономаренко; проплескування ритму.


Тема 9. Завітаємо до театру

17


18

Театр, сцена, декорації, костюми. СМ: Фото фрагменту із спектаклю
«Коза-Дереза» на сцені театру. ХТД: Створення маски для одного з персонажів української народної казки «Коза-Дереза» (матеріали
на вибір).
Опера; соліст, хор.
СМ: М. Лисенко. Пісня Кози, пісня Вовчика з опери «Коза-Дереза».
ХТД: М. Лисенко Теми з опери «Коза- Дереза»: пісня Кози, пісня Вовчика – розучування.


Тема 10. Ми — актори, ми — костюмери

19


20

Художник, театральний костюм (повторення).
СМ: Фото персонажів вистав у театральних костюмах.
ХТД: Зображення орнаменту для сорочки-вишиванки персонажа казки «Коза-Дереза» (олівці,
фломастери).
Опера (повторення); актор.
СМ: М. Лисенко. Пісня Лисичка, пісня Рака з опери «Коза-Дереза».
ХТД: М. Лисенко Теми з опери «Коза- Дереза»: пісня Лисичка, пісня Рака – розучування; пісня Кози, пісня Вовчика – виконання в ролях.


Тема 11. «Лускунчик» на театральній сцені

21


22

Художник у театрі, декорації (повторення).
СМ: Фото сцени з вистави
«Лускунчик», Д. Хіггінс Ескіз декорації до «Лускунчика».
Балет, балерина, танцівник.
СМ: П. Чайковський. «Лускунчик» (фрагменти з балету).
ХТД: «Святий Миколай» муз. і сл. Н. Гороховської. Імпровізація



ХТД: Зображення новорічної
іграшки для декорації до вистави
«Лускунчик» (акварель).
танцювальних рухів під музику балету П.Чайковського.


Тема 12. Зима-чарівниця

23


24

Холодні кольори.
СМ: М.Глущенко «Зима», Ю.Писар «Зимова ідилія»,
О.Вакуленко «Казкова зима». ХТД: Зображення засніженого міста або села (кольоровий папір або картон; гуаш).
Темп. П’єса.
СМ: Я. Степовий «Сніжинки».
ХТД: «Пісня про Новий рік» муз. і сл.
Н. Май – розучування; пластична імпровізація.
М/ф «Таємна служба Санта-Клауса».


Тема 13. Зустрічаємо Новий рік

25


26

Свято Нового року. Форма, декор (повторення).
СМ: Ілюстрації до казок: Д.Дейлі
«Лускунчик», Е.Булатов, О.Васильєв «Попелюшка». ХТД: Зображення казкового годинника (матеріали на вибір).
Темп.
СМ: Український народний танець
«Метелиця»; К. Дебюссі «Сніг танцює». ХТД: «Пісня про Новий рік» муз. і сл. Н.
Май (виконання). Українська народна пісня-гра «Іде, іде дід» (виконання з рухами).


Тема 14. Зимові свята

27


28

Витинанка. Розміщення зображення на аркуші.
СМ: М. Янко «Дерево життя», зразки витинанок.
ХТД: Зображення зимового лісу за допомогою витинанки
(кольоровий папір, картон).
Колядки, щедрівки.
СМ: у.н.п. «Коляд, коляд, колядниця»,
«Щедрик» в обробці М. Леонтовича. ХТД: Українська щедрівка «Щедрівочка щедрувала» – розучування; вокальна
імпровізація (пісня-побажання до новорічних свят).
К/ф «Один вдома» (фрагмент).


Перевір себе
29

30

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.
Підготовка до різдвяно- новорічних свят
Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.
Урок-концерт: музичні твори на вибір учителя та учнів.


2 семестр


Тема 15. Мандруємо Європою

31


32

Форми транспорту.
СМ: Ю.Шевчук «Прага. Вулиця Капрова», В.Микитенко
«Фленсбург. Німеччина», порцелянова фігурка «Карета Попелюшки».
ХТД: Зображення транспорту на вибір: карети, автомобіля або літака (воскові олівці,
фломастери).
Ритм. знайомство з нотним записом (нотний стан, скрипковий ключ).
СМ: П. Чайковський. «Старовинна
французька пісня», «Німецька пісенька»,
«Неаполітанська пісенька» з «Дитячого альбому».
М/ф «Дитячий альбом».
ХТД: «Букварик» муз. А. Олєйнікової. сл. Л. Ратич – розучування; виконання ритму за записом.


Тема 16. Танцювальні захоплення європейців

33


34

Танець, пози і рухи танцівників. СМ: Ф. Харді «Танок голландських дітей»; П. Шассель
«Фанданго»; «Тарантела». ХТД: Зображення дітей, які весело танцюють (олівці,
фломастери).
Танець, менует, тарантела
СМ: Ф. Рамо «Менует» (клавесин), Л. Бетховен «Німецький танець», Дж. Россіні «Тарантела».
ХТД: виконання на ДМІ супроводу до німецького танцю; ритмічна
імпровізація. «Букварик» муз.
А.Олєйнікової сл. Л.Ратич – виконання з




рухами.
М/ф «Красуня і чудовисько»,
«Білосніжка».


Тема 17. Професії в кіномистецтві

35


36

Художник-мультиплікатор. СМ: Зображення героїв мультфільму «Чіп і Дейл». ХТД: Створення образу персонажа для мультфільму та
його зображення (пластилін або олівці, фломастери).
Оркестр, диригент.
М/ф «Фантазія» (фрагменти).
СМ: Поль Дюка «Учень чарівника». ХТД: Гра «Диригент», фрагменти мелодій з мультфільмів (на вибір вчителя) - розучування


Тема 18. Мистецтво і техніка

37


38

Художник-дизайнер. СМ: Фото комп’ютера,
мобільного телефона тощо; зображення смайликів.
ХТД: Створення образу українського смайлика, зображення його з передачею емоцій (олівці, фломастери; кольоровий папір).
Електронна музика, синтезатор, ринг тон. Ноти в межах І октави.
СМ: Й.-С. Бах. «Жарт» (соло флейти, рингтон).
М/ф «Чарівна флейта».
ХТД: «Робот» муз. М. Ведмедері сл. Л. Куліша-Зінькова – розучування.


Тема 19. Світ рослин у мистецтві

39


40

Декоративне зображення. СМ: М.Приймаченко «Квіти»,
А.Коттерілл «Рожеві тюльпани». ХТД: Створення декоративної квітки (кольоровий папір).
ГР: Створення колективної декоративної композиції
«Квіткова галявина».
Музична фраза. Ноти в межах І октави. СМ: А. Вівальді «Весна», у. н. п.
«Стелися барвінку».
ХТД: «Робот» муз. М.Ведмедері сл. Л.Куліша-Зінькова – виконання; у.н.п.- гра «Мак» - розучування, виконання


Тема 20. Світ тварин у мистецтві

41


42

Народні майстри. Українські народні іграшки, свистунці.
СМ: Фото українських народних іграшок.
ХТД: Ліплення одного з персонажів української народної казки «Лисичка, Котик і Півник» (пластилін).
Ноти в межах І октави.
СМ: К. Стеценко. Опера «Лисичка, Котик і Півник» (фрагменти І дії): Пісня Котика «Ти, мій брате півнику»; Пісня Лисички «Півнику-братику, ясний соколику»; Пісня Півника «Котику-
братику, несе мене Лиска».
М/ф «Лисичка, Котик і Півник». ХТД: «Зайчик і лисичка» муз.
Я. Степового слова народні – розучування, виконання у ролях.


Тема 21. Краса весни

43


44

Відтінки кольору. Монотипія. Розміщення зображення на горизонтальному або вертикальному аркуші.
СМ: М. Глущенко «Латаття». ХТД: Виконання весняної монотипії з відтінків зеленого
кольору (гуаш).
Вальс, веснянки, пісні-заклички
СМ: Й. Штраус. Вальс «Весняні голоси»; у.н.п. «Вийди, вийди, сонечко».
ХТД: вокальна імпровізація (пісні- заклички); «Повертайся, ластівко» муз. В. Верменича сл.
М. Сингаївського – розучування.


Тема 22. Мистецтво і здоров’я

45

Теплі кольори.
СМ: Натюрморти з фруктами:
Пісні-ігри, хоровод. Ноти в межах І
октави.


46

О.Коцура, М.Дж.Ленг, К.Вернер. ХТД: Зображення фруктів і овочів теплих кольорів (акварель).
СМ: М. Скорик Народний танець. ХТД: «Повертайся, ластівко» муз. В.Верменича, сл. М.Сингаївського – виконання; пісня-гра «Труби, Грицю, в
рукавицю» – розучування, гра.


Тема 23. Спорт і мистецтво

47


48

Форма і декор.
СМ: Х.-Л.Келер «Дівчата», А.Морган «Лижники».
ХТД: Зображення медалі переможця спортивного змагання (акварель, олівці, фломастери).
Музична мова: динаміка, темп, ритм. СМ: В. Сильвестров Марш.
ХТД: «Фізкультхвилинка» муз. В.Дем’янчука, сл. Л. Кондрацької – розучування; гра на ДМІ.
М/ф «Як козаки у футбол грали».


Тема 24. Великодні писанки

49


50

Великдень, писанка, візерунки, знаки.
СМ: Фото писанок, зображення знаків.
ХТД: Зображення писанки із прадавніми візерунками, знаками (тонований папір, олівці,
фломастери).
Музична мова: мелодія, динаміка, темп, ритм
М/ф «Грицеві писанки».
СМ: «Писанка» муз. М.Бурмаки, сл. К.Перелісної.
ХТД: «Фізкультхвилинка» муз. В. Дем’янчука, сл. Л. Кондрацької – виконання; «Веселкові писанки» муз. і сл. В. Качан, О. Качан – розучування.


Тема 25. Герої дитячих книжок

51



52

Композиція.
СМ: Ілюстрації до казки Ш.Перро
«Кіт у чоботях».
ХТД: Створення ілюстрації до української казки (олівці,
фломастери).
ГР: Складання намальованих
ілюстрацій до певної казки в одну книжку.
Балет.
СМ: П. Чайковський. Балет «Спляча красуня» (3 дія), фрагменти («Вовк і
Червона шапочка»; «Кіт у чоботях і біла кішечка»; «Попелюшка і принц Фортюне»; «Хлопчик-мізинчик, його
брати і Людожер»). М/ф «Спляча красуня».
ХТД: «Веселкові писанки» муз. і сл. В.Качан, О.Качан – виконання.


Тема 26. У родинному колі

53


54

Розміщення зображення вертикально чи горизонтально відповідно до задуму.
СМ: Д.Мартіашвілі «Забудова», Н.Гусафссон «Полуниця», Г.Назаренко «Петриківський розпис».
ХТД: Зображення будинку, де живе родина (кольорові або воскові олівці, крейди).
Музичний супровід.
СМ: Б. Фільц. Бабусина казка. Г. Сасько. Дідусева казка.
ХТД: «Вишиванка» муз. В. Верменича сл. М. Сингаївського – розучування; вокальна імпровізація.


Тема 27. Ми – українці

55


56

Вишиванка, рушник.
СМ: М.Приймаченко «Каравай», О.Збруцька «Світ дитинства», О.Пашинський «Засвіт встали козаченьки», В.Стаднічук «На
Запорізькій Січі», С.Глущук «Іван Голота».
ХТД: Зображення козака – хороброго воїна (матеріали на вибір).
Маршова музика (повторення).
СМ: Є. Адамцевич. Запорізький марш ХТД: інструментальне імпровізування;
«Вишиванка» муз. В. Верменича сл. М.Сингаївського – виконання; «Будем козаками» муз. і сл. А. Загрудного - розучування; ритмічна імпровізація М/ф «Слово української дитини».



Тема 28. Веселкове диво

57


58

Послідовність кольорів веселки. СМ: О.Збруцька «Веселка», Н.Хелі Хатчинсон «Ферма»,
Т.Хендерсон Сміт «Веселка і затока».
ХТД: Зображення веселки (на
вибір: олівці, крейди, фломастери, акварель, гуаш).
Музична мова.
СМ: А.Куїнджі «Веселка», С. Прокоф’єв
«Дощ і веселка».
ХТД: гра «Музична луна» муз. і сл. М. Андрєєвої; ритмічна імпровізація;
«Будем козаками» муз. муз. і сл. А.Загрудного – виконання


Тема 29. Зустрічаймо літо!

59


60

Особливості форми метелика. Основні і похідні, теплі і холодні кольори (повторення).
СМ: Д. Галчутт «Метелики». ХТД: Зображення
різнокольорового метелика (олівці, фломастери).
Ноти в межах І октави (узагальнення). СМ: В. Барвінський «Сонечко», Е. Гріг
«Метелик».
ХТД: «Барви рідної землі» муз. О.Злотника сл. О.Вратарьова –
розучування; пластична імпровізація (танок «Веселі метелики»)


Тема 30. Свято мистецтва

61


62

Підготовка малюнків для шкільної виставки.
СМ: Послідовність оформлення малюнка в рамку.
ХТД: Виготовлення рамок для кращих малюнків.
Підсумковий урок.
СМ: слухання музичних творів (на вибір учителя та за бажанням учнів).
ХТД: створення програми уроку- концерту.


Перевір себе

63

64

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.
Підготовка виставки дитячих малюнків.
Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.
Урок-концерт: музичні твори на вибір учителя та учнів.


СМ – сприймання мистецтва
ХТД – художньо-творча діяльність ДМІ – дитячі музичні інструменти ГР – групова робота
  

Математика 

(Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)

Тема
Дата
Примітка
Розділ I. «Числа першого десятка»
1
Геометричні фігури


2
Взаємне розташування предметів


3
Ознаки предметів. Узагальнення. Класифікація


4
Довший – коротший. Лічба предметів


5
Лічба предметів. Кількісна лічба


6
Порядкова лічба. Тиждень


7
Лічба предметів. Множина


8
Порядкові відношення. Підмножина


9
Число і цифра 1. Число і цифра 2. Стільки ж


10
Число і цифра 3


11
Число і цифра 4


12
Число і цифра 5


13
Об’єднання множин. Вилучення частини множини


14
Порівняння чисел. Знак порівняння.


15
Арифметичні дії додавання і віднімання


16
Схематична інтерпретація додавання і віднімання.


17
Число і цифра 6


18
Порівняння чисел в межах 6


19
Склад числа 6


20
Числа 1-6


21
Додавання і віднімання за числовим променем


22
Додавання і віднімання у межах 6


23
Число і цифра 7


24
Порівняння чисел в межах 7


25
Склад числа 7


26
Числа 1 – 7


27
Число і цифра 8


28
Порівняння чисел у межах 8


29
Склад числа 8


30
Числа 1 – 8


31
Число і цифра 9


32
Порівняння в межах 9


33
Склад числа 9


34
Числа 1 – 9


35
Число 10


36
Порівняння чисел у межах 10.


37
Склад числа 10


Розділ II. «Додавання й віднімання»
38
Числа 1 – 10


39
Склад чисел першого десятка


40
Назви компонентів і результату дії додавання. Математичний вираз – сума


41
Додавання і віднімання числа 2


42
Число 0. Віднімання однакових чисел


43
Додавання і віднімання з нулем


44
Додавання і віднімання


45
Додавання і віднімання чисел 0, 1, 2


46
Таблиці додавання і віднімання числа 1


47
Переставний закон додавання


48
Сантиметр. Вимірювання довжин відрізків


49
Математичний вираз – сума. Взаємозв’язок додавання і віднімання


50
Взаємозв’язок додавання і віднімання


51
Додавання і віднімання числа 2


52
Додавання і віднімання чисел 0, 1, 2


53
Таблиці додавання і віднімання числа 2


54
Різницеве порівняння чисел


55
Математичні вирази на дві дії


56
Знаходження числа, яке на кілька одиниць більше або менше даного


57
Збільшення або зменшення числа на кілька одиниць


58
Математичний вираз «Різниця»


59
Ознайомлення із способами додавання і віднімання числа 3


60
Додавання і віднімання числа 3


61
Знаходження невідомого доданка


62
Назви чисел при відніманні


63
Знаходження значень математичних виразів


64
Вимірювання довжин відрізків за допомогою лінійки


65
Побудова відрізків заданої довжини


66
Знаходження значень математичних виразів на дві дії


67
Додавання і віднімання числа 3


68
Таблиці додавання і віднімання числа 3


69
Різницеве порівняння чисел


70
Різницеве порівняння чисел


71
Підготовча робота до формування поняття «задача»


Розділ III. «Таблиці додавання і віднімання. Задача»
72
Додавання і віднімання числа 4


73
Додавання і віднімання числа 4


74
Поняття «задача»


75
Складові задачі: умова, запитання, числові дані, шукане, розв’язання, відповідь


76
Задачі з числовими даними, яких бракує. Задачі із зайвими числовими


77
Таблиці додавання і віднімання числа 4


78
Додавання і віднімання чисел 1, 2, 3, 4


79
Додавання і віднімання числа 5


80
Додавання і віднімання числа 5. Розв’язування задач


81
Таблиці додавання і віднімання числа 5


82
Дії з іменованими числами, вираженими в одиницях довжини


83
Додавання і віднімання чисел частинами. Порівняння іменованих чисел


84
Таблиці додавання чисел 6, 7, 8, 9


85
Підготовка до вивчення віднімання чисел 6, 7, 8, 9


86
Підготовка до вивчення віднімання чисел 6, 7, 8, 9


87
Короткий запис задач


88
Віднімання чисел 6, 7, 8, 9


89
Віднімання чисел 6, 7, 8, 9


90
Короткий запис задач, які містять три ключових слова


91
Знаходження невідомих зменшуваного і від’ємника


92
Віднімання чисел 6, 7, 8, 9


93
Порівняння математичного виразу та числа


94
Таблиці віднімання чисел 6, 7, 8, 9


95
Порівняння числа та математичного виразу


96
Порівняння математичних виразів


97
Маса. Одиниця вимірювання маси – 1 кілограм


98
Місткість. Одиниця вимірювання місткості – 1 літр


Розділ IV. «Двоцифрові числа»
99
Короткий запис задачі


100
Властивість величин


101
Десяток. Лічба десятками


102
Порівняння, додавання та віднімання чисел десятками


103
Круглі числа


104
Дециметр


105
Числа другого десятка


106
Одноцифрові та двоцифрові числа


107
Запис чисел другого десятка. Розряд


108
Порядок чисел першої сотні. Запис чисел першої сотні


109
Порівняння чисел у межах 100


110
Додавання і віднімання чисел у межах 20 на основі нумерації


111
Додавання і віднімання чисел у межах 100 на основі нумерації


112
Додавання і віднімання числа 1


113
Додавання і віднімання чисел на основі нумерації


114
Нумерація чисел у межах 100


115
Додавання і віднімання одноцифрового числа у межах 20


116
Додавання і віднімання одноцифрового числа у межах 100


117
Додавання і віднімання круглих чисел у межах 100


118
Додавання і віднімання у межах 100


119
Обернена задача


120
Знаходження невідомого зменшуваного та від’ємника


121
Задачі на знаходження невідомого зменшуваного або від’ємника


122
Задачі на знаходження невідомого зменшуваного або від’ємника. Обернена задача


123
Задачі, у яких вимога подана стверджувальним реченням


124
Порозрядне додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд


125
Додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд. Доба


126
Визначення часу за годинником


127
Додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд. Доба – 24 години


128
Додавання і віднімання двоцифрових чисел частинами


129
Додавання і віднімання двоцифрових чисел. Вартість


130
Додавання і віднімання двоцифрових чисел


131
Додавання чисел зручним способом


132
Одиниці довжини. Метр


133
Повторення


134
Повторення




Календарне планування
ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА 1 клас
( за програмою НУШ І семестр)
Тема
Дата
І семестр
1
Поняття про життєво важливі способи пересування людини.Загальнорозвивальні вправи. Ходьба.
Значення ранкової гігієнічної гімнастики, фізкультурної хвилинки. Різновиди ходьби.
Правила добору спортивного інвентарю та безпечної поведінки під час уроків фізичної культури. Біг.
2
Загальнорозвивальні вправи (ЗРВ) без предмета . Різновиди бігу. Ознайомлення з правилами рухливих ігор
Різновиди ходьби та бігу. Дитячий фітнес. Правила безпечної поведінки під час рухливих ігор та естафет.
Біг із високим підніманням стегна. Звіроаеробіка. Комплекс ранкової гімнастики. Правила чесної гри, вміння вигравати і програвати з гідністю.
3
Біг із закиданням гомілок. Ходьба на пальцях, пятах. Рухливі ігри
Біг зі зміною напрямку руху. Ходьба із високим підніманням стегна. Звіроаеробіка.
Біг із різних вихідних положень. Ходьба у напівприсіді і присіді. Рухливі ігри
4
Біг із високого старту до 30 м. Ходьба з різними положеннями рук. Фітбол-аеробіка.
Ходьба «змійкою». Біг до 500 . Фітбол-аеробіка. Рухливі ігри
ЗРВ імітаційного характеру.
Чергування ходьби та бігу до 1000 м. Рухливі ігри
5
ЗРВ з гімнастичною палицею. Біг спиною уперед. Вправи з малим мячем. Рухливі ігри
Біг із зупинками стрибком та у кроці за сигналом. Метання малого мяча із-за голови. Рухливі ігри
Пересування приставними кроками правим, лівим боком. Фізичні вправи для формування постави, профілактики плоскостопості та відновлення організму.
6
Ознаки втоми під час виконання фізичних навантажень та засоби її уникнення. Метання м’яча у вертикальну ціль з відстані 8-10 м.
Загартування як засіб зміцнення здоров’я та покращення фізичного розвитку. “Повторний” біг 3 х 10 м.
Різновиди “човникового” бігу 4 х 9 м. Метання малого м’яча у щит. Рухливі ігри
7
ЗРВ нахили та повороти. Біг до 30 м із високого старту. Метання малого м’яча в горизонтальну ціль з відстані 6-8 м;
ЗРВ зі скакалкою. Метання малого м’яча із-за голови на дальність. Рухливі ігри
Різновиди ходьби та бігу. Метання м’ячів різної ваги на задану відстань. Рухливі ігри
8
Дитячий фітнес. Метання м’ячів різної ваги на однакову відстань. Рухливі ігри
ЗРВ без предметів. Стрибки зі скакалкою. Рухливі ігри .
Комплекс вправ фізпаузи. Стрибки зі скакалкою. Естафети.
9
Стрибки без використання предметів: на місці. ловіння м’яча однією та двома руками після відскоку від стіни, підлоги . Рухливі ігри.
Стрибки на одній, двох ногах. Вправи для профілактики плоскостопості: ходьба по дрібних предметах, біг на пальцях.
ЗРВ з предметами. Ходьба на підвищеній опорі. Вправи для профілактики плоскостопості.
10
ЗРВ імітаційного характеру. Танцювальна аеробіка. Рухливі ігри.
Вправи для профілактики плоскостопості. Комплекси ритмічних вправ.
Стрибкові вправи зі скакалкою. Ходьба на підвищеній опорі з різним положенням рук. Танцювальна аеробіка.

Дата
11
Ходьба на підвищеній опорі з різним положенням рук та вантажем на голові. Танцювальна аеробіка.
Ходьба по підвищеній опорі приставними кроками. Стрибки по «купинах».
Різновиди ходьби по підвищеній опорі. Стрибки по «купинах» , вистрибування з присіду.
12
Стрибки із поворотами та просуванням уперед. Рухливі ігри.
Загартування як засіб зміцнення здоров’я. Рухливі ігри та естафети.
Ознайомлення із зимовими видами спорту. Зимові рухливі ігри.
13
Стрибки з просуванням уперед, з поворотом на місці. Різновиди ходьби на підвишеній опорі.
Вправи з вихідних положень . Дитячий фітнес : крок польки.
ЗРВ з предметами. Перелізання через перешкоду висотою від 80 до 100 см різними способами.
14
ЗРВ імітаційного характеру. Підлізання під перешкодою.
Крок польки.
Вправи з виконанням упорів , висів. Елементи акробатики.
Лазіння по горизонтальній та похилій гімнастичній лаві. Групування, перекати в групування.
15
Елементи акробатики: перекид боком та вперед. Лазіння по горизонтальній та похилій гімнастичній лаві.
ЗРВ для формування постави. Перекладання та захоплення дрібних предметів пальцями ніг.
ЗРВ для формування постави. Елементи акробатики: стійка на лопатках із зігнутими та прямими ногами.
16
Елементи акробатики. Естафети з мячем. Вправи на релаксацію.
ЗРВ з гімнастичною палицею . Дитячий фітнес. Дихальні вправи.
Урок-гра «Старти звірят».



ОР

Комментариев нет:

Отправить комментарий